Followers

Hampir Sebulan Berpuasa

Thursday, September 17, 2009

Sedar tak sedar ari nie dah masuk 27 Ramadhan dah...
tinggal lagi 2 ari je lagi untuk Ramadhan pergi...
sedih nye..ntah dapat jumpa lagi atau tak tahun depan
Allah saja yang tau..

sepanjang Ramadhan nie, acu tak banyak menulis blog
blog kawan2 pun acu jadi silent reader je
ntah la..idea nak menulis & mengomen tu kurang pulak
maklum la bulan posa..(hahaha..salah kan bulan posa lak..)

awal2 puasa aritu, acu tak pernah pun pergi pasar Ramadhan
sehingga semalam (26 hari puasa) baru 4 kali acu ke pasar Ramadhan
selebih nya acu masak sendiri atau berbuka kat luar

paling seronok puasa tahun nie, bila acu dapat berjumpa semula
kawan2 semasa sekolah teknik dulu...
ada yang hampir 14tahun tak jumpa
Alhamdulillah...kami dapat berkumpul semula
walau pun tak semua yang dapat datang...

most of them yang datang tu dah berkeluarga dah
tapi masih ada lagi yang bujang sama seperti acu..hehhee
(nasib baik ada geng...ngeh..ngeh..)

reunion kami nie di buat di Restoran Cenara, Cheras..
berdepan dengan Plaza Phoenix pada 6hb September 2009
sebenar nye nie reunion kali kedua..yg pertama acu tak dapat join
sebab acu balik kampung...

dalam bulan posa tahun nie gak, acu banyak gak berbuka kat luar
bermula dari 6hb tu sampai la 12hb...
seminggu tu direct acu berbuka kat luar...huhuhu
sebelum tu ada gak tapi tak la direct seminggu macam tu..

acu & si dia bawa Anuar berbuka di Roadhouse Grill di Jalan Ampang
first time Anuar datang makan kat sini...
keterujaan tu jelas kelihatan...hahahaha

kami order layer nachos (my feveret) , chicken pramigiana, chicken chop & sandwich

selain tu ada beberapa kali acu berbuka dengan si dia
kami berbuka di Restoran Saba cawangan Setiawangsa
kami order Lamb Hanith & chicken auokdh
didatang kan bersama sambosah & oat soup


kami juga sempat berbuka di Chili's Bangsar dengan 2 orang kawan si dia
kami order honey chicken crispy chipotle, old timer burger & swiss mushroom burger


yang terakhir kami berbuka di TGI Fridays kat The Curve
ari jumaat minggu lepas (11hb September 2009)
kami order fried mac & cheese, sizzling chicken & cheese & lamb grill


ari sabtu lepas, kakak acu & 3 orang anak sedara acu datang antar kuih
oppsss!! lupa nak bagitau..setiap kali menjelang Ramadhan
acu akan jual biskut raya yang di buat sendiri oleh 2 orang kakak acu
kat kampung sana nuuu....

so, petang jumaat 11hb September tu diaorang datang le antar kuih kat KL nie
sambil antar kuih, sambil nak menyoping kat Jalan TAR...
tempat yang wajib kami pi setiap tahun...hahahhaa

acu bawa diaorang makan masakan Thai di Kampung Baru
acu ajak si dia join sekali tapi tak dapat
sebab dia ada hal dengan kawan2 dia...maka nye tak sempat kalau nak join kami

acu order siakap 3 rasa, tomyam campur, daging masak merah, telur dadar,
kailan ikan masin, sotong goreng tepung & nasi putih
...

sebelum tu kami sempat la singgah kejap ke Pasar Ramadhan kat Kampung Baru
beli kuih muih & roti john..kawan si dia yang jual..sedap..!!!

lepas perut kenyang, kami pun pi la ronda-ronda kat Jalan TAR
niat di hati acu, memang le nak cari baju raya
tapi subhanallah...ramai nye manusia...nak jalan punya la seksa...
sudah nye kami beli telekung yang kakak acu kirim dari kampung
dan karpet kecik...untuk acu letak kat ruang tamu umah acu...

ari selasa 2 ari lepas, acu ke sana semula untuk beli baju raya..
acu pegi sebelah pagi..parking kat SOGO
orang pun belum ramai...dapat berjalan dengan selesa nye..huhu
oh ye..acu cuti hari selasa tu sebab tu boleh shopping pagi hari..hehehe

selain tu pertama kali nye acu merasa berbuka di Restoran Black Canyon
di Alamanda Putrajaya bersama dengan kawan acu...
kami order udon tomyam, teriyaki chicken & spring roll

sekarang nie, kereta pun si dia dah tolong hantar servis
kebetulan pula ari nie roadtax keta acu mati
so, insyaallah nanti si dia tolong renew kan
segala2 nye insyaallah dah ready
tunggu nak balik kampung je lagi...hooreeeyyyy

insyaallah acu akan balik ke kampung pagi sabtu
dalam pukul 3 atau 4 pagi acu bertolak dari sini
harap2 time tu jalan clear la...tak de jam...huhuhu

so, dikesempatan ini..acu menyusun 10 jari
yang halus & mulus serta comel nie
memohon ampun & maaf pada semua kawan2
yang acu kenal, yang mengenali acu walau pun acu tak kenal korang
serta silent reader blog acu nie..(erk..ada ke???)
andai ada terkasar bahasa dalam penulisan acu atau
ada tutur kata yang menyinggung perasaan & hati
kawan2 semua..acu mohon di maafi...0-0 ye kawan2...

insyaallah jika ada umur panjang, kita akan jumpa lagi lepas Syawal nie...
acu akan bercuti seminggu bermula pada hari sabtu
19hb September sehingga la 27hb September 2009
jika tak ada aral melintang, acu akan kembali bekerja
pada 28hb September 2009 nie...


Selamat Hari Raya Aidil Fitri..
Maaf Zahir & Batin...
p/s:: ada antara gambar2 di atas hasil ehsan Mr Google..

Nak Di Biar Kan Ke Kalau Sampai Macam Nie???

nak marah...tak boley sebab bulan posa
nak maki...pun tak boley sebab bulan posa
nak sumpah seranah...lagi le tak boley
sebab bulan posa

tapi tak dinafikan memang pahala posa acu kurang
di saat2 penghujung ramadhan nie...

nak tau sebab apa???

tengok nie...


yang lebih dasyat klik kat sini

@#@$@$@$@$@$^@&@(!@!&!*^_!_!_)!*^&#

5 Tahun Sudah Berlalu

Sunday, September 6, 2009

Dulu, bangun je tidur pasti dia yang acu cari dulu
duduk atas ribaan dia...sambil dia gesel kan dagu dia
ke kepala acu...sakit!!
sebab ada bekas cukuran janggut dia yang tajam2 tu

setiap kali menjelang peperiksaan, acu takut
takut tak dapat bagi apa yang dia nak
kalau tak dapat apa yg dia nak
acu takut kena piat telinga...
acu takut kena cubit
tapi kena pukul tak mungkin la
sebab dia memang tak penah memukul acu...

penah sekali masa darjah 5
acu tercicir ke nombor 9 dalam kelas
jangan kata dia, acu sendiri pun terkejut
tak penah sekali pun dapat nombor 3
tetiba dapat nombor 9 dalam peperiksaan pertengahan tahun

acu takut...takut nak bagi buku rekod minta dia tandatangan
acu takut dia tak nak tandatangan..
nak tiru tandatangan dia..tak mungkin
tandatangan dia memang susah untuk acu tiru
tandatangan yang penuh dengan seni..huh!!

tapi nasib acu baik, pagi tu dia kelam kabut nak cepat
sebab dia ada kursus di Sg Petani
so, dia memang nak cepat...
jadi acu amik kesempatan minta dia tandatangan pagi tu
dia tak banyak tanya...lega!!!

tapi petang tu, ha..amik kau...
panjang berjela kena bebel...
bermula dari petang tu
sehingga lah ke peperiksaan akhir tahun
acu tak dibenarkan menonton TV di waktu malam
acu kena study...kena dapat balik nombor 1
uwaaaaaaaaaaaaaaa.....
tapi hasil nya...Alhamdulillah...
berkat tunjuk ajar dia acu dah berjaya sekarang nie

kenangan mengikut dia menunaikan haji
adalah satu kenangan yang memang tak akan acu lupakan
hingga ke akhir hayat acu..
lama acu di sana...banyak tempat yang dia bawa acu melawat
dia ramai kawan di sana...

ada antara kawan2 nya nak jadi kan acu anak angkat
dan nak acu tinggal dengan diaorang di sana
kata dia...dia tak kisah...dia suka acu tinggal di Mekah
acu pun tak kisah...hahhahaa
tapi mak acu kisah...dia tak nak berpisah dengan acu
hehehee...tak tercapai la hajat kami berdua...

dia janji, bila acu tamat belajar di Universiti tahun 2000
dia nak bawa acu menunaikan umrah
tapi dia tak tepati janji!!

tapi acu tak marah dia...
dia ada sebab tak menepati janji tu
dia sakit...sakit yang memerlukan dia untuk berehat
sakit yang memerlukan dia untuk tidak banyak bergerak
sampaikan konokesyen acu di Skudai pun dia tak dapat datang
sedih!!!!

acu kecik ati dengan dia...
konvokesyen kakak & abang acu dia pergi
tapi konvokesyen acu...
dah la acu anak kesayangan dia...

tapi ye la kan...orang sakit
mana boleh jalan jauh....dari kedah ke Johor
kesian dia nak duduk lama2 dalam kereta
jadi, acu nekad untuk sambung belajar lagi
dengan harapan dia akan datang konvokesyen acu kali nie

acu sambung di Kuala Lumpur je...dekat
tahun 2006 konvokesyen kedua acu
sekali lagi dia tak datang...sampai hati dia
yang jauh tak datang...yang dekat pun dia tak datang juga
dia memang tak sayang kan anak bongsu dia nie

kalau dulu dia tak datang sebab dia sakit
tapi kali nie dia tak datang sebab dia dah tak ada...
dia dah pergi meninggalkan acu untuk selama2 nya
dia dah pergi meninggalkan ibu acu sorang2 kat kampung
dia dah pergi meninggalkan 8 orang anak2 yang konon2 dia sayang
kalau dia betul2 sayang kami, dia tak akan pergi



dia dah pergi jauh....jauh sangat

tapi acu redha dengan pemergian dia
sungguh pun hanya acu yang tak dapat mencium tangan dia mohon ampun
tapi acu redha...sebab
dia meninggal dalam bulan yang mulia

16 Ramadhan 1425H..lepas asar
14 hari lagi umat islam nak menyambut Aidilfitri
dia pergi menyahut seruan ilahi...
dia pergi bertemu Allah....
pergi tak kembali kata Rabbani...




hari yang sama, acu baru je abis final exam
acu tak boleh nak drive sebab otak tak tenang
so, acu naik bas...sebab tu tak sempat jumpa
sampai ati dia tak tunggu acu balik
walhal acu dah sampai Bukit Merah
dah tak jauh dah pun....
dia memang tak sayang acu...dia tak nak jumpa acu

acu sampai rumah dah masuk waktu berbuka
acu cuma makan sebiji kurma & air suam
acu solat maghrib..acu terus pegi jenguk dia
acu nampak dia tengah tidur....tenang...

acu amik al quran...acu mengaji
acu dah nekad, tak nak tidur malam tu
sebab acu dah tak de masa dah
acu hanya ada beberapa jam saja lagi
sebelum orang bawa dia pergi

acu tak nak nangis...acu tak nak tunjuk acu sedih
acu nak tunjuk dekat dia acu kuat...
acu nak dia tau anak bongsu dia nie seorang yg tabah
acu nak dia tau acu tak sedih pun dia pergi tinggalkan acu
kakak2 acu semua nye menangis
baca quran pun nangis...diaorang tak kuat
diaorang saja nak tunjuk dekat dia yang diaorang sedih
diaorang tak setabah acu....
acu tabah sebab acu anak ayah!!!

tapi....

acu tipu...
acu tipu acu kuat
acu tipu acu tabah
acu tipu acu tak sedih...
selepas semua orang tidur...acu menangis!!!

acu sayang ayah....
acu tak mau ayah pergi...
acu nak ayah tengok acu berjaya...
acu nak ayah jadi wali acu kahwin...
acu nak ayah tunaikan janji ayah,,,
acu nak ayah buktikan ayah sayang acu..
acu nak ayah tengok acu konvo...
sampai ati ayah tinggal kan acu....
ayah memang tak sayang acu...

tepat jam 11pagi 17 Ramadhan
ayah selamat dikebumikan di tanah perkuburan kampung acu
ramai...1000 lebih orang yang solat kan jenazah ayah..
Alhamdulillah...

ayah memang ramai kawan...
ayah terkenal dengan seorang yang aktif politik
tapi yang membuat kan dia lebih ramai kawan
sebab ayah seorang Guru Besar...

tu lah ayah acu..arwah HJ ISMAIL B. HJ SALLEH
semoga roh ayah tenang di sana...
semoga roh ayah di tempat kan di kalangan orang yg beriman
semoga dosa ayah di ampun kan Nya..amin..

AL-FATIHAH untuk ayah....









Ayah aku rasa sunyi
sejak kehilanganmu di dunia ini
di saatku meniti
kejayaan ini

Ayah aku menyanjungi
jasamu yang terlalu agung buatku
tak dayaku membalas
jasa dan budimu

Tanpa kamu
hilanglah haluan hidupku
terasa siksanya di jiwa ini
Tak dapatku membalas jasamu
di dunia ini

Di pagi rayaku
pohonkan kemaafan
keinsafan
Ku doakan agar rohmu
Dicucuri rahmat Ilahi
Oh Ayah...

Tanpa kamu
hilanglah haluan hidupku
terasa siksanya di jiwa ini
namun aku tetap redha
apa yang mendatang

Ayah aku menyanjungi
jasamu yang terlalu agung buatku
di hari raya ini
ku merindui mu




Kisah Sahur

Wednesday, September 2, 2009

"Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid " kata Abah separuh memerintah.

Aku memandang kepada Emak. Emak angguk sahaja.
Maksudnya emak mahu aku ikut Abah solat subuh ke masjid.
Jangan melawan. Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung
tarik gebar selepas kenyang bersahur.

Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.Ganjil.
Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat kubah masjid berada di tanah.
Bukan di bumbung masjid. Ajaib.Abah macam tidak nampak keganjilan itu.
Aku cuit bahu dia dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah.
Mungkin kubah itu tengah sujud fikir aku.

" Kenapa? " tanya Abah.

" Lailatuqadar " kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

"Kepala otak engkau. Berapa lama engkau tak ke masjid? "

Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ini.

" Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor..
pasal tu kubah tu dorg angkat letak kat tanah..
Bodoh, " sambung Abah memaki lagi

p/s::hehehee...gurau senda dibulan puasa