Followers

5 Tahun Sudah Berlalu

Sunday, September 6, 2009

Dulu, bangun je tidur pasti dia yang acu cari dulu
duduk atas ribaan dia...sambil dia gesel kan dagu dia
ke kepala acu...sakit!!
sebab ada bekas cukuran janggut dia yang tajam2 tu

setiap kali menjelang peperiksaan, acu takut
takut tak dapat bagi apa yang dia nak
kalau tak dapat apa yg dia nak
acu takut kena piat telinga...
acu takut kena cubit
tapi kena pukul tak mungkin la
sebab dia memang tak penah memukul acu...

penah sekali masa darjah 5
acu tercicir ke nombor 9 dalam kelas
jangan kata dia, acu sendiri pun terkejut
tak penah sekali pun dapat nombor 3
tetiba dapat nombor 9 dalam peperiksaan pertengahan tahun

acu takut...takut nak bagi buku rekod minta dia tandatangan
acu takut dia tak nak tandatangan..
nak tiru tandatangan dia..tak mungkin
tandatangan dia memang susah untuk acu tiru
tandatangan yang penuh dengan seni..huh!!

tapi nasib acu baik, pagi tu dia kelam kabut nak cepat
sebab dia ada kursus di Sg Petani
so, dia memang nak cepat...
jadi acu amik kesempatan minta dia tandatangan pagi tu
dia tak banyak tanya...lega!!!

tapi petang tu, ha..amik kau...
panjang berjela kena bebel...
bermula dari petang tu
sehingga lah ke peperiksaan akhir tahun
acu tak dibenarkan menonton TV di waktu malam
acu kena study...kena dapat balik nombor 1
uwaaaaaaaaaaaaaaa.....
tapi hasil nya...Alhamdulillah...
berkat tunjuk ajar dia acu dah berjaya sekarang nie

kenangan mengikut dia menunaikan haji
adalah satu kenangan yang memang tak akan acu lupakan
hingga ke akhir hayat acu..
lama acu di sana...banyak tempat yang dia bawa acu melawat
dia ramai kawan di sana...

ada antara kawan2 nya nak jadi kan acu anak angkat
dan nak acu tinggal dengan diaorang di sana
kata dia...dia tak kisah...dia suka acu tinggal di Mekah
acu pun tak kisah...hahhahaa
tapi mak acu kisah...dia tak nak berpisah dengan acu
hehehee...tak tercapai la hajat kami berdua...

dia janji, bila acu tamat belajar di Universiti tahun 2000
dia nak bawa acu menunaikan umrah
tapi dia tak tepati janji!!

tapi acu tak marah dia...
dia ada sebab tak menepati janji tu
dia sakit...sakit yang memerlukan dia untuk berehat
sakit yang memerlukan dia untuk tidak banyak bergerak
sampaikan konokesyen acu di Skudai pun dia tak dapat datang
sedih!!!!

acu kecik ati dengan dia...
konvokesyen kakak & abang acu dia pergi
tapi konvokesyen acu...
dah la acu anak kesayangan dia...

tapi ye la kan...orang sakit
mana boleh jalan jauh....dari kedah ke Johor
kesian dia nak duduk lama2 dalam kereta
jadi, acu nekad untuk sambung belajar lagi
dengan harapan dia akan datang konvokesyen acu kali nie

acu sambung di Kuala Lumpur je...dekat
tahun 2006 konvokesyen kedua acu
sekali lagi dia tak datang...sampai hati dia
yang jauh tak datang...yang dekat pun dia tak datang juga
dia memang tak sayang kan anak bongsu dia nie

kalau dulu dia tak datang sebab dia sakit
tapi kali nie dia tak datang sebab dia dah tak ada...
dia dah pergi meninggalkan acu untuk selama2 nya
dia dah pergi meninggalkan ibu acu sorang2 kat kampung
dia dah pergi meninggalkan 8 orang anak2 yang konon2 dia sayang
kalau dia betul2 sayang kami, dia tak akan pergi



dia dah pergi jauh....jauh sangat

tapi acu redha dengan pemergian dia
sungguh pun hanya acu yang tak dapat mencium tangan dia mohon ampun
tapi acu redha...sebab
dia meninggal dalam bulan yang mulia

16 Ramadhan 1425H..lepas asar
14 hari lagi umat islam nak menyambut Aidilfitri
dia pergi menyahut seruan ilahi...
dia pergi bertemu Allah....
pergi tak kembali kata Rabbani...




hari yang sama, acu baru je abis final exam
acu tak boleh nak drive sebab otak tak tenang
so, acu naik bas...sebab tu tak sempat jumpa
sampai ati dia tak tunggu acu balik
walhal acu dah sampai Bukit Merah
dah tak jauh dah pun....
dia memang tak sayang acu...dia tak nak jumpa acu

acu sampai rumah dah masuk waktu berbuka
acu cuma makan sebiji kurma & air suam
acu solat maghrib..acu terus pegi jenguk dia
acu nampak dia tengah tidur....tenang...

acu amik al quran...acu mengaji
acu dah nekad, tak nak tidur malam tu
sebab acu dah tak de masa dah
acu hanya ada beberapa jam saja lagi
sebelum orang bawa dia pergi

acu tak nak nangis...acu tak nak tunjuk acu sedih
acu nak tunjuk dekat dia acu kuat...
acu nak dia tau anak bongsu dia nie seorang yg tabah
acu nak dia tau acu tak sedih pun dia pergi tinggalkan acu
kakak2 acu semua nye menangis
baca quran pun nangis...diaorang tak kuat
diaorang saja nak tunjuk dekat dia yang diaorang sedih
diaorang tak setabah acu....
acu tabah sebab acu anak ayah!!!

tapi....

acu tipu...
acu tipu acu kuat
acu tipu acu tabah
acu tipu acu tak sedih...
selepas semua orang tidur...acu menangis!!!

acu sayang ayah....
acu tak mau ayah pergi...
acu nak ayah tengok acu berjaya...
acu nak ayah jadi wali acu kahwin...
acu nak ayah tunaikan janji ayah,,,
acu nak ayah buktikan ayah sayang acu..
acu nak ayah tengok acu konvo...
sampai ati ayah tinggal kan acu....
ayah memang tak sayang acu...

tepat jam 11pagi 17 Ramadhan
ayah selamat dikebumikan di tanah perkuburan kampung acu
ramai...1000 lebih orang yang solat kan jenazah ayah..
Alhamdulillah...

ayah memang ramai kawan...
ayah terkenal dengan seorang yang aktif politik
tapi yang membuat kan dia lebih ramai kawan
sebab ayah seorang Guru Besar...

tu lah ayah acu..arwah HJ ISMAIL B. HJ SALLEH
semoga roh ayah tenang di sana...
semoga roh ayah di tempat kan di kalangan orang yg beriman
semoga dosa ayah di ampun kan Nya..amin..

AL-FATIHAH untuk ayah....









Ayah aku rasa sunyi
sejak kehilanganmu di dunia ini
di saatku meniti
kejayaan ini

Ayah aku menyanjungi
jasamu yang terlalu agung buatku
tak dayaku membalas
jasa dan budimu

Tanpa kamu
hilanglah haluan hidupku
terasa siksanya di jiwa ini
Tak dapatku membalas jasamu
di dunia ini

Di pagi rayaku
pohonkan kemaafan
keinsafan
Ku doakan agar rohmu
Dicucuri rahmat Ilahi
Oh Ayah...

Tanpa kamu
hilanglah haluan hidupku
terasa siksanya di jiwa ini
namun aku tetap redha
apa yang mendatang

Ayah aku menyanjungi
jasamu yang terlalu agung buatku
di hari raya ini
ku merindui mu




11 xoxo:

Jake's Daughter said...

Pya,
Al-Fatihah untuk arwah ayah hang...Mesti banyak kan kenangan hang dengan dia...Aku nih dah 22 tahun ayah aku pergi..X banyak kenangan aku dengan dia...Al-Fatihah jugak untuk arwah ayah aku....

hysMan.. said...

Salam Acu..
sedeh kawan bace kesah acu nih..
yg part konvo ayah acu tak dtg tuh,kawan gak penah rase..tp juz abaikan je laa...kawan gak anak bongsu..hehe..tp kawan laki so kena kuat..:)

Al-Fatihah ku kirimkan buat Hj Ismail Hj Salleh..moga2 beliau ditempatkn bersama org2 yg beriman..inysaAllah..

kamalnzura said...

Al-Fatihah utk arwah...

yatie81 said...

AL-FATIHAH UTK ARWAH KAK PYA...SEDIH BACANYA...ALFATIHAH UTK ARWAH...:(

echah_syed said...

ayah kita sama penyayang tapi tegas.setiap kali dapat report card mula kecut perut..kenangan yg sgt indah kan acu ..

al-fatihah utk ayah acu & ayah combi gak.

combi dah hilang kasih syg ayah sejak combi darjah 6 lagi.. :(

@dik-nick said...

alfatihah...

LotsOfLove-Pearls said...

Dear Acu..
wht can i say dear..

LOL turut bersedih..

Tabahkan hatimu sayang..

kenangan bersama dia mambuatkan dia sentiasa hidup bersama kita..

tabah k..

nurdaniella said...

salam acu.. huhu.. nasib kita serupa tapi acu bertuah sebab Allah pinjamkan ayah sampai acu besar.. akak ni dapat rasa kasih ayah 10 tahun cuma.. kita serupa sebab jadi buah hati ayah.. bezanya, lepas ayah pergi, abang2 sumer macam nak balas dendam jer.. sebab selalu kena marah ngan ayah disebabkan akak.. huhu..

zedmagel said...

SALAM ACU,

SALAM LEBARAN BUAT ANDA DAN KELUARGA.

AL FATEHA BUAT ARWAH ABAH ACU...SEMOGA ROHNYA BEROLEH RAHMAT DARI ALLAH SWT JUA.

SEMEMANGNYA SESUATU SAAT MANIS DAN BAHAGIAN INDAH UNTUK DIKENANG. APA LAGI BILA ABAH SUDAH TIADA TENTULAH SANGAT KITA RINDUI.

SAYA TERTARIK DENGAN GAYA TULISAN ACU YANG MUDAH DIFAHAMI..

@cu SaYaNg said...

Terima kasih banyak2 yg sudi mendoakan & mensedekahkan al-fatihah untuk arwah ayah acu...

@cu SaYaNg said...

zedmagel::

tq sebab sudi singgah blog acu nie..