Followers

#Throwback Asfour Crystal Cairo

Thursday, August 22, 2019

Tarikh:: 13-05-2019


Permandangan waktu pagi dari balkoni tingkat 11 Asrama Darulaman 3


Cik Darling dan Fiqa; anak sedara Cik Darling yang belajar di Alexandria


Pagi ni kami ada lawatan ke beberapa tempat bersejarah di Cairo ni
jadi, dalam pukul 8 pagi van datang ambil kami di rumah
Oh ya! Hari ni bermula lah cabaran kami berpuasa selama 16 jam
di dalam cuaca yang panas terik di bumi Anbiya ni 😅

Sebaik je masuk dalam van


"Ustaz, kami nak tukar duit dulu"

Haa.. penting tu.. masing-masing nak tukar duit ke matawang Egypt
untuk pengetahuan kawan-kawan, duit Egypt lebih untung tukar di sana
berbanding tukar terus di Malaysia
dari Malaysia ni bawa matawang USD dulu sampai di Egypt baru tukar

Ni gambar yang sempat Cik Darling ambil sementara tunggu
kakak dan abang yang ikut ustaz pergi tukar duit
dua orang je pergi.. yang lain semuanya tunggu dalam van



Maaf lah nak cakap.. bandar tempat Cik Darling tinggal ni nampak kotor
bandar dia penuh dengan debu
mungkin sebab tu kot kebanyakan bangunannya berwarna coklat
supaya bila berdebu tak nampak sangat kekotorannya
kereta orang Mesir ni semuanya kotor-kotor
susah nak jumpa yang bersih 😅

Selesai urusan tukar duit, kami dibawa ke tempat shopping dulu
haa kau.. pagi-pagi dah pergi shopping 😆😆

Pit stop pertama kami ialah di Asfour Crystal
antara tempat jualan kristal yang terkenal kat sini
bila masuk je kat dalam tu kan.. MasyaAllah.. ana terpegun lahhh

Semuanya blink blink.. cantik-cantik
ada macam-macam barang yang dibuat daripada kristal


Kalau Cik Darling pun dah rambang mata
apa lagi lah kakak-kakak Cik Darling tu
kena pula harganya sangat berpatutan dan murah bila ditukar ke RM
rasa macam nak beli je setiap barang yang ada kat situ 😅






Konsep beli kristal di Asfour ni lebih kurang sama konsep seperti beli barang di iKEA
kita tulis kod barang yang kita nak beli kemudian serahkan kepada jurujual kat situ
kalau di iKEA kita kena ambil sendiri barang di gudang
tapi di sini diaorang yang akan ambilkan barang tersebut dari gudang
tunggulah sehingga nama kita dipanggil untuk buat bayaran


Dan barang akan diserahkan di kaunter bawah dekat dengan pintu keluar
sebelum keluar kena pastikan setiap barangan yang diberi tu
memang betul barang yang kita pilih
sebab ada sesetengah barang berkongsi kod yang sama
macam abang Cik Darling kena.. mungkin staf dia salah letak kod


Thank you so much to abang Cik Darling sebab belanja Cik Darling
gelang yang cantik-cantik ni 😊






To be continue...







Photobucket

0 xoxo: