Friday, August 7, 2020

#Throwback Umrah 2017 - Day 3:: Ziarah Ladang Unta Hudaibiyah

Edit Posted by with 8 comments
Tarikh:: 29-11-2017


Dari Muzium Al-Haramain [sini], kami di bawah ke Hudaibiyah.
Kalau ke sini, semestinya lah ke Ladang Unta.
Dari dalam bas boleh nampak banyak unta di sepanjang perjalanan.


Bas kami berhenti di salah satu kawasan penternakan di situ.
Tiada aktiviti lain kat sini kecuali bergambar dengan unta-unta yang ada ๐Ÿ˜Š





Kalau dulu, jika ke ladang unta jemaah akan diberi minum susu unta
secara percuma [sini]. Kalau nak beli sebotol 5 riyal.
Tetapi sejak diancam penyakit MERS-CoV, jemaah dilarang untuk
meminum susu unta fresh.

Susu unta fresh

Selesai di ladang unta kami terus ke Masjid Hudaibiyah.
Kami berniat ihram di Masjid Hudaibiyah ni.

Tapak lama Masjid Hudaibiyah

Masjid Hudaibiyah baru

Selesai solat sunat dan berniat, kami bergerak balik ke Mekah.
Selesai sudah ziarah luar kami untuk hari ketiga.



To be continue...



8 comments:

  1. pastinya suatu kenangan terindah yang tak mungkin hilang dari ingatan kan Cik Pya, Alhamdulillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kak. Takde istilah jemu untuk ke sana kak

      Delete
  2. Uncle tak sempat cuba susu unta dulu...!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh! Masa uncle pergi tu dah mula ada MERS-coV tu kan

      Delete
  3. Sempat dikiss sama unta ngga kak ๐Ÿ˜ ?.

    Aku tuh penasaran loh sama susu unta itu rasanya kayak gimana.
    Ada yang bilang katanya rasanya agak asam, benarkah begitu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasti nya ngak di kiss looo.. hahaha

      Ngak masam lah. Ok ja rasa nya.

      Delete
  4. Beautiful.
    www.rsrue.blogspot.com

    ReplyDelete