Followers

Kota Madinah

Wednesday, March 23, 2011

Kali kedua menjejak kan kaki ke Tanah Suci, sekali lagi
memberikan pengalaman berbeza buat acu...
jika kunjungan kali pertama dulu acu masih lagi kanak-kanak
tidak mengerti lagi erti keseronokkan ke Tanah Suci,
tidak pula untuk kali yang kedua ni...

Kata orang-orang kampung acu & juga saudara mara acu
acu anak yang bertuah sebab dalam usia yang masih muda
(erk...muda lagi ke sekarang nie???)
acu diberi kesempatan 2 kali oleh NYA untuk ke Rumah NYA

Masa mula-mula nak pergi, rasa takut terbit dalam diri acu
apabila mengenangkan keadaan diri acu yang banyak tidak betul
ditambah pula dengan membaca pengalaman-pengalaman
yang dilalui oleh orang Islam lain ketika di sana
perasaan takut tu jadi bertambah-tambah...

Tapi ALLAH Maha Adil..apa yang penting niat kita untuk ke sana
jika niat kita betul, insyaAllah apa yang kita lakukan akan
mendapat keredhaan daripada NYA...

acu berada di Kota Madinah selama 3 hari...
ikut kan hati tak puas sebenar nya dengan 3 hari tu
dalam masa 3 hari tu acu berpeluang berdoa dalam kawasan Raudhah
antara salah satu tempat yang paling mustajab untuk kita berdoa
doa kita dimakbulkan terus oleh NYA tanpa ada "tapisan" lagi...

PhotobucketPhotobucketPhotobucket

Setiap waktu solat, tidak sekali pun terlepas untuk acu bersolat
di Masjid Nabawi...maklum lah cuma 5 minit saja dari hotel

acu dan rombongan di bawa menziarah Masjid Quba
masjid yang pertama kali Rasulullah S.A.W solat ketika baginda
sampai ke Madinah...tapi sayang nya acu tak sempat nak bersolat sunat
kat sini sebab manusia terlalu ramai..orang lelaki sempat la

Photobucket

Kami juga di bawa menziarah Jabal Uhud,Bukit Magnet & Ladang Kurma
Bukit Magnet nie baru saja terkenal...masa zaman acu pergi dulu
belum ada lagi...kata tourist guide kami
baru dalam 2 tahun macam tu Bukit Magnet nie dikenali orang

Photobucket

Sebab apa di panggil Bukit Magnet??
sebab dalam salah satu bukit yang ada di kawasan tersebut
ada mengandungi magnet...tapi tiada kajian yang di buat oleh
Kerajaan Arab Saudi jadi, tak dapat dipasti kan kedudukan sebenar
magnet tu berada... kelajuan bas boleh mencecah sehingga 120km/j
bila di tarik oleh magnet nie..

Di ladang kurma, selain daripada dapat menikmati buah kurma percuma
kita boleh juga membeli belah kat situ..ada kurma, kacang, coklat
dan macam-macam lagi...harga nya ada yang murah dari pasaran luar

Photobucket

Sepatutnya kami dibawa ke Kilang Percetakan Al-Quran
tapi memandangkan sudah hampir masuk waktu Zohor
jadi, kami batalkan saja niat nak ke sana sebab nak kejarkan solat
jemaah di Masjid Nabawi..

Lagi pun kalau ke Kilang Percetakan Al-Quran, perempuan tak boleh
masuk tujuan nya nak menjaga kesucian kilang tersebut
maksud nya takut ada perempuan yang dalam keadaan tidak suci
atau datang haid tapi mengaku diri suci sebab nak masuk ke dalam kilang
maka nya kilang tersebut sudah tercemar
jadi, untuk mengelakkan perkara tersebut berlaku perempuan
di larang masuk ke dalam nya....cuma lelaki saja yang dibenarkan...

Setiap kali habis solat, acu & family kecuali abang
mesti jalan-jalan cuci mata dan secara tak langsung menghabiskan duit
hehehehee....ramai sangat penjual di sekitar masjid nie

Photobucket

Pilih saja mana yang berkenan...daripada jubah, jam, kasut
aksesori dan macam-macam lagi lah...rambang mata melihat nya...
yang penting ongkos nya saja...

9hb Mac kami mula bertolak ke Kota Mekah...


to be continue....




Photobucket
"SomeDay I Will Be Queen' But I Will aLways Be MyselF"

14 xoxo:

hysman said...

seronok dengar cerita dari tanah suci ni...acu mmg beruntung selama acu idup dah 2 kali dpt jejak..
insyaAllah saye pon ade tanam azam nak ke sana jika ade peluang...

ape agaknya yg acu doakan yer kat raudhah tu erk? antaranya...wink..
hehe

kakcik said...

Bilalah agaknya kakcik berpeluang menjejakkan kaki ke sana?

Dearie Pearls said...

pengalaman berbeza semasa kecik2 dan dah dewasa memng berbeza...

aramis2177 said...

Kalau kat madinah terasa sayu kan..esp part nak tinggaikan kota suci tuh.....bertuah hang piah dapat pi sana masa masih kuat nih!!!! leh jenjalan merata tempat!!!!!!

@cu SaYaNg said...

hysman::

insyaAllah..ada rezeki satu ari nanti man akan sampai sana juga..

doa?? ada le...rahsia...hahhahaaa

@cu SaYaNg said...

kakcik::

insyaAllah satu ari nanti masa kakcik akan sampai juga..minta along lambai & sebut nama kakcik kat sana selalu

@cu SaYaNg said...

Pearls::

u r rite dear :)

@cu SaYaNg said...

aramis::

Alhamdulillah...yg penting aku dapat jaga mak aku masa kat sana...tu yg syukur sangat2

midiaida said...

alhamdulillah..2 kali da ek sampai sane???..kite x tau la bile..hihihi..;)

gadisBunga said...

bestnye acu...saya nak pegi jugak!!!

@cu SaYaNg said...

midiaida::

insyaAllah..satu ari nanti pasti akan smp

@cu SaYaNg said...

GB::

acu doakan nanti kita semua akan smp ke sana..insyaAllah

fazemy said...

Info menarik...suka:))

@cu SaYaNg said...

Emy::

Thanks dear :)