Followers

Kenangan Yang Kekal Selama Nye...

Friday, November 19, 2010

Alhamdulillah sekali lagi kita diberi kesempatan oleh-NYA
untuk menyambut Hari Raya Aidil Adha yang baru je lepas
tak seperti tahun lepas, tahun nie keluarga acu tak ada
seorang pun yang melakukan ibadah korban
mak acu ada juga nak berkorban bersama dengan orang kampung
tapi malang nye tak cukup 7 orang pula

Setiap kali menjelang musim Haji nie acu pasti akan teringat kan
kenangan acu berada di sana satu ketika dulu...
Alhamdulillah acu pernah berkesempatan
menunaikan Rukun Islam yang ke-5
ni bersama-sama dengan arwah ayah, emak & kakak acu yang sulong

Acu ke sana pada tanggal 20 Jun 1988...ketika di darjah 4
masa mula-mula berurusan dengan Tabung Haji
sikit pun acu tak tau yang acu akan turut serta bersama
dengan mak & arwah ayah acu nie...

Masa tahun acu pergi tu tambang Haji tak semahal sekarang
untuk Dewasa tambang nye cuma RM5000 dan kanak-kanak cuma RM3500
tapi biasa la..kos meningkat dari tahun ke tahun

Acu bertolak ke Jeddah dari lapangan terbang Bayan Lepas
tak seperti sekarang semua jemaah kena berkumpul di Kelana Jaya dulu
penerbangan acu dalam pukul 12.30pagi...kalau tak salah acu lah
tapi memang tengah malam acu berlepas ke Jeddah..

Acu masih ingat lagi...masa sampai kat Lapangan terbang Jeddah
acu kena tahan dengan kastam sana
masa tu acu bawa satu bungkusan beg plastik yang berisi makanan,
pinggan & cawan dari dalam kapal terbang...
sebenar nya beg plastik tu dah melalui pemeriksaan kastam
biasa nya setiap beg yang di periksa oleh kastam
akan di tandatangan oleh pegawai tersebut menggunakan kapur

Nama pun beg plastik....mana la nak lekat kalau di tulis dengan kapur
jadi, tandatangan tersebut terpadam la...
akhir nya masa nak keluar acu kena la tahan...kelam kabut mak acu masa tu
hahahahaa...acu punya perasaan???
tak ada la panik sangat...sikit-sikit je...

Nasib la arwah ayah boleh cakap arab
jadi, lepas arwah slow talk dengan pegawai tersebut
acu pun di lepas kan....fuhhhh!!! lega...

Masa acu pergi tu acu buat jenis Haji Tamatuk..
dari Jeddah rombongan kami terus di bawa ke Madinah
panas nya Madinah Allah saja yang tau...
suhu hampir 40 darjah...dengan berdebu...susah nak bernafas

Kena pula masa tu Masjid Nabawi masih dalam pembinaan
lagi la berhabuk dan berdebu sekitar masjid...
hotel tempat acu menginap tak jauh dengan Masjid Nabawi..
setiap kali balik dari masjid, acu akan ajak mak & kakak acu
singgah ke gerai-gerai di sepanjang perjalanan ke hotel...hehehe
suka sebab acu akan dapat "hadiah" daripada peniaga-peniaga...

Cukup 8 hari kami di Madinah kami bertolak ke Mekah
kenapa 8 hari saja kat Madinah???
apa yang acu tahu masa pergi tu, kalau menunaikan Haji kita kena
cukup kan 40 waktu solat di Masjid Nabawi..
maaf la kalau acu tersalah info ye...

Di Mekah, acu di bawa berjalan ke rumah kenalan arwah ayah
arwah ayah memang ramai kenalan yang tinggal di sana
seorang sepupu acu berkahwin dengan orang Arab
dia tinggal di Riyadh tapi setiap kali musim Haji
dia satu keluarga akan datang ke rumah mereka di Mekah
2 kali acu di bawa ke rumah dia...

Suami sepupu acu ada minta izin dengan arwah ayah
untuk benar kan acu tinggal dengan mereka sekeluarga

Reaksi acu???
suka yang teramat sangat
...dengan harapan arwah ayah benarkan

Reaksi ayah???
tak kisah
...dia pun suka kalau acu nak tinggal di sana

Reaksi mak???
minta maaf banyak-banyak la....JANGAN MIMPI dia nak benarkan
acu tinggal berjauhan dengan dia....
hahahaa....kesimpulan nya tak dapat la acu tinggal kat sana

Sepanjang menunaikan Haji, acu berpeluang melawat ke beberapa
tempat bersejarah di sana..
antara nya Gua Hira'...Makan Rasullullah...kubur sahabat Nabi
apa lagi ye....dah tak ingat dah...hehehee

acu juga di bawa ke ladang kurma di Wadi Fatma
merasa memetik buah kurma daripada pokok nya...

Acu berpeluang bersolat di dalam Hijir Ismail
kata orang kat sini salah satu tempat yang paling mustajab untuk berdoa

acu berpeluang bersolat di bawah Pancur Emas

acu juga berpeluan bersolat di hadapan Makam Nabi Ibrahim

acu juga berpeluang bersolat di hadapan pintu Kaabah

acu juga berpeluang menyentuh dinding Kaabah
tapi acu tak de lah meruntun mengusap dinding macam dalam gambar ni
ada yang sampai menjilat dinding tu pun ada

acu juga berpeluang turun ke tempat air zam zam
bersolat atas telaga zam-zam terasa nyaman & sejuk sekali

tapi sayang...acu tak berpeluang mengucup Hajarul Aswad

Acu tawaf atau saei sendirian..
acu tak ikut arwah ayah, mak mahu pun kakak...
selesai tawaf atau saei, acu akan tunggu di sesuatu tempat
arwah ayah sedia maklum tempat mana yang acu akan tunggu
kadang-kadang acu pergi / balik dari Masjidil Haram pun seorang diri

Untung nya jadi budak-budak nie kan
setiap kali acu berjalan depan kedai balik dari Masjid
pasti ada saja "habuan" untuk acu..samada minuman atau makanan
sama juga kalau ikut mak membeli belah
pasti nya acu akan dapat habuan...

panggilan "Siti Rahmah" cukup sinonim dengan acu
rasa nya untuk semua perempuan peniaga pasti akan panggil Siti Rahmah...
setiap kali di panggil pasti ada habuan yang mengunggu acu...hehehee

Selain daripada tu kenangan mengerjakan wukuf,
melontar di ketiga-tiga jumrah...tersangkut dalam jam
yang berjam-jam semasa perjalanan di Mudzalifah
dan juga seorang sepupu acu meninggal di Mekah
semua nye masih segar di dalam ingatan acu...
kenangan yang akan tetap segar hingga ke akhir hayat

Acu selamat sampai di bumi Malaysia pada 13 Ogos 1988
kepulangan rombongan kami di sambut meriah oleh saudara mara &
adik beradik di Lapangan Terbang Bayan Lepas
sedih sebenar nya meninggal kan bumi suci Allah

Setiap kali lepas solat, acu mohon kepada Allah
untuk ke sana lagi...
insyaAllah ada rezeki & umur panjang, acu akan menjejak kan kaki
ke bumi suci Allah sekali lagi... doa kan acu...




p/s:: semua gambar dari En.GooGLe..gambar acu kat kampung





"SomeDay I Will Be Queen' But I Will aLways Be MyselF"

14 xoxo:

Fahmie said...

sedih la pulak aku bace entry kau nie aku tak tawu knape.sory.teremo pulak.happy raya kat kau jgk.:(

Terkini:
1. Akhirnya Berakhir Sudah
2. Entry Ke-47 Nie Entry Paling Panjang Aku Pernah Tulis
3. Bila Aku Jumpe Perempuan Yang Aku Benci

@cu SaYaNg said...

Fahmie::

erk...hepi raya gak..

bUdAk kEnTaNg said...

muda lg acu dah ke sana yer..
beruntung acu nih..
ade org tu dah jd warga emas pon tak dpt jejak ke sana..
ade yg mmg takmo ke sana..itu lg payah cu erk..adehh...
papepon..salam aidladha acu..
hehehe

azieazah said...

Tak sangka gak yer, awal semuda itu ACU dah pun tunaikan Haji..

beruntung ACU. Bolehlah dipanggil Hajjah Sofia ya?

seronok nyerrrrr.

V.I.C @ D.I.A.N.A said...

Vic belum berpeluang buat haji... tp pernah berkesempatan buat umrah. Berpuasa di Madinah dan Mekah sangatlah indah. Walapun agak letih tetapi berbuka kurma hasil dari pemberian sedekah jemaah2 di masjid nabawi dan masjidilharam satu pengalaman yang tak dapat dilupakan. Vic pun tak dapat cium hajarul aswad kerana terlampau sesak tapi dapat menunaikan solat dalam kawasan hijir Ismail.

Saat paling sedih ketika tour guide mengatakan bahawa kami akan masuk ke tanah haram dan minta kami membaca talbiah "Labaikallahumma labaik.." menangis masing2 dalam bas.

Dan ketika kaabah betul2 dihadapan mata rasa kebas seluruh kaki, tak sangka berpeluang berdiri di hadapan rumah Allah yang menjadi kiblat berbilion umat Islam di seluruh dunia.

erisya nor said...

acu....bertuahnya dapat ke sana di usia yang masih muda...masih bertenaga. sesungguhnya acu mmg tamu terpilih....

Benrauf 2.0 said...

untung acu. kalau ada rezeki aku pun nak sangat pegi sana.

Panglima Muda said...

ada rezeki, kami pergi juga

@cu SaYaNg said...

budak kentang::

Alhamdulillah rezeki sebab tak de sapa nak jaga acu...hehehee

salam aidiladha juga untuk man & keluarga

@cu SaYaNg said...

kak azie::

lum boley lagi kak sebab time tu belum baligh...hehehee

@cu SaYaNg said...

vic::

tu la kan...sayu je...
cuma time tu budak2...perasaan sayu tu tak terasa sgt...lebih kepada perasaan gembira lagi sebab boley keluar tengok negara org..

@cu SaYaNg said...

kak erisya::

Alhamdulillah kak...acu kena berterima kasih pd arwah ayah & mak sebab susah payah gak cari duit sebab nak bawa acu ke sana

@cu SaYaNg said...

Benrauf::

insyaAllah acu doakan nanti kita semua ke sana satu ari nanti..amin

@cu SaYaNg said...

Panglima Muda::

insyaAllah Panglima...

betwen,thanks sebab sudi singgah ke 'rumah' saya...