Followers

Perkampungan Ala-ala Sinetron Indonesia

Tuesday, June 14, 2011

Tarikh:: 06-Jun-2011

Pertama kali acu merasa kehidupan di perkampungan Indonesia
selalu tengok dalam Sinetron kat TV3 saja...
cuba tengok gambar kat bawah nie
background nya macam dalam drama "Kelinci Ajaib" kan???

Photobucket


Tidur di rumah yang tak punya kipas angin
panas??? tidak langsung...walau pun dalam rumah batu
mandi menggunakan air gunung..ada lagi sesetengah rumah
menggunakan air perigi...
tapi rumah Kak Lis nie antara yang dah moden la

Photobucket


Kebanyak kan rumah di kampung tu mempunyai kolam ikan sendiri
ikan yang dibela biasa nya ikan talapia...
menurut Kak Lis, jika ada keramaian seperti kenduri kahwin
ikan-ikan tu akan menjadi sajian utama untuk majlis

Photobucket


Kawasan rumah Kak Lis nie ada sekolah
jadi, pagi tu dapat lah tengok budak-budak berpakaian seragam

Photobucket

Photobucket


Rumah Kak Lis juga menjadi tempat tumpuan penjaja
samada jual kuih atau apa saja...
memang rumah dia nie tak pernah sunyi lah

Photobucket


Malam-malam pula menjadi tempat lepak budak-budak muda
untuk berbual kosong sambil bermain gitar & bernyanyi...

Pagi tu sementara mengunggu kereta sampai
acu sempat la pusing-pusing kampung dengan motosikal
kawan kepada adik Kak Lis...seronok
mula-mula acu bawa Kak Mide..kemudian bawa Kak Nab

Photobucket


Dalam pukul 11 pagi kami bertolak ke Pasar Tasikmalaya
nak membeli apa yang patut...

Photobucket


Pasar Tasikmalaya menjadi tumpuan peniaga
sebab kat sini barang-barang nya di jual secara borong
tapi kalau kita beli 1 helai pun tetap di kira harga borong juga
jadi, harga nya jauh lebih murah dari di Bandar...
barangan yang di jual di Pasar Baru, Bandung
biasa nya di ambil di Tasikmalaya nie...
kalau kita kata barangan di Pasar Baru murah
bayang kan lah harga di Tasikmalaya nie... :-D

Photobucket


Sementara acu mengunggu kakak-kakak acu tu shopping
Kak Lis ajak acu merasa makanan yang agak terkenal di sana
Tupat Tahu...nasi himpit + tauhu + keropok di makan dengan
kuah kacang + kicap...rasa nya?? aduhhh....enak sekali
harga nya cuma 4500Rph..lebih kurang Rm1.60 saja

Photobucket


Lepas makan, kami ke kedai ayah Kak Lis
ayah nya juga berniaga di pasar nie...
macam-macam ayah dia jual...pisang, alatan kegunaan harian
dan macam-macam lagi...

Photobucket


Dah penat di Tasikmalaya, kami ke kilang membuat telekung
lupa pula nama tempat nya...
terletak lebih kurang 20minit dari Pasar Tasikmalaya

Photobucket


Sempat melihat cara sulaman telekung dibuat
maaf ye gambar nya dalam kamera Kak Mide...

Dah beli telekung tiba la masa nak isi perut
kami menjamu selera dengan masakan Sunda di Saung Ranggon
makan sambil menikmati keindahan sawah padi

Photobucket


Lepas makan, terus balik rumah
mandi, solat...packing semua barang
malam tu kami bertolak ke Bandung jam 7.15malam

Sampai Bandung dalam pukul 9.30 malam
terus check in Hotel Patradista...terletak di tengah bandar
tinggal barang...keluar makan malam...

Kami makan di Restoran Masakan Rumah
pilihan malam tu sup kambing & sate ayam...
beria Kak Mide menyedut isi dalam tulang kambing...hehehee

Photobucket


Lepas makan, balik hotel...
bersih apa yang patut...tidur....P.E.N.A.T





Photobucket

"SomeDay I Will Be Queen' But I Will aLways Be MyselF"

8 xoxo:

kakcik said...

Di Malaya tak bawa motor, aleh2 di bandung pulak Acu menunggang motor, ya? :)

@cu SaYaNg said...

kakcik::

hehehee...dulu sebelum pakai en.satria nie acu bawa moto...cuma dah lama x bawa agak gelabah la jugak..hehhehee

:: noremy bte rahmat :: said...

beshnyer.............tingin nak pergi...



p/s: jemput join GIVEAWAY nie
http://noremyrahmat.blogspot.com/2011/06/1st-giveaway-princess-house.html

AzMask said...

Bestnya dapat merasa suasana kampung di sana. Cantiknya... jeles ler.. :P

@cu SaYaNg said...

noremy::

best..try la pegi sana...


insyaAllah..nanti acu jenguk ya

@cu SaYaNg said...

Azmask::

tu la..pertama kali nie jejak kaki ke perkampungan luar...

gadisBunga said...

dia punya residential area tu mcm dalam cite 'Kiamat sudah dekat' lah! very otentik!

@cu SaYaNg said...

GB::

tu la...sama spt yg dlm sinetron...