Followers

Tazkirah:: Tolong Potong Kuku

Friday, November 25, 2011

The Truth



Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun
hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai
berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak
membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi
menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang
bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahan
kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan
seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong,
dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk
ke dalam kepala.

Percayalah.

Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan
mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau
lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam
najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang
walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah
berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini
tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudah
bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi
Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai
cincin pakailah di jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)


dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari
telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang
dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.

DAH HABIS BACA TU SHARE LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU...INSYA'ALLAH BITAUFIQ MAANNAJAH....




Photobucket

"SomeDay I Will Be Queen' But I Will aLways Be MyselF"

8 xoxo:

kakcik said...

Kakcik memang tak boleh berkuku panjang, nanti serba tak kena nak buat kerja. :)

Ati Masrif said...

tak suka kuku panjang..rimas
lagi tak suka kalau lelaki
kuku panjang..pengotor!

good info ucu :)

Anaa said...

tenkiu acu..
akak insyaALLAH memang kuku tak panjang, sebab nanti sangkut kat keyboad taim tulis report.. hehehe.... cuma sokmo lupa potong kuku anak2.. sedo2 je, tu dia, dah macam kuku kak limah.. mulalah suh "cepat beratur, ummy nak potong kuku sorang2".. termasuk lah bapak nya jugak kena beratur.. kekeke..

@cu SaYaNg said...

kakcik::

acu pun sama...tak selesa jari2 tu semua kalau berkuku panjang

@cu SaYaNg said...

kak ati::

terasa kotor je kan kalau tengok kuku panjang nie...emmm...macam2 terbayang..hehehee

@cu SaYaNg said...

kak anaa::

sama la kita
nanti abis bergerigi kuku sebab dok asyik ketuk keyboard

gedek! said...

kuku uncle macam kuku pontianak!

Mr. Merlot said...

nice info...