Followers

Pengalaman Pertama Di Bilik Mayat

Tuesday, November 15, 2011

Bilik Mayat???

Apa kau buat kat sana acu oi????

Ahad baru nie (13-11-2011) mak kepada Dr.Marzanah meninggal
dulu Kak Zana nie staf sama jabatan dengan acu
tapi sekarang nie dah berhijrah jawatan..jadi pensyarah
so, dah berlainan tempat kerja la kami sekarang nie

Arwah meninggal di HUKM dalam pukul 9 lebih pagi Ahad tu
segala urusan mandi kan jenazah disempurnakan di HUKM
sebelum di bawa balik ke Johor untuk dikebumikan di sana

Antara kawan-kawan yang datang ke HUKM

Photobucket

Nak ke bilik mandi mayat kena lalui lorong yang panjang
sambil melintasi peti-peti dingin nie semua

Photobucket

Tau apa isi kandungan dalam peti tu???
dalam tu ada mayat yang belum dituntut
juga ada anggota badan manusia seperti kaki
masa jalan kat situ terus terbayang Filem Khurafat..
hahahaa....seram juga la...tapi kena tunjuk "macho"
kontrol je lintas peti-peti tu semua...hehehehee

Di hujung lorong baru jumpa bilik mandi mayat nie

Photobucket

Masa acu masuk tu, jenazah dah siap dimandikan...dah nak mula kapan
kali kedua acu tengok orang kapan kan jenazah
kali pertama masa arwah ayah acu meninggal 7 tahun dulu

Photobucket

Kami semua tunggu hingga selesai urusan kapan
dah selesai semua nya, jenazah ditolak hingga ke pintu depan sekali
masa nie semua orang menunggu kat ruang depan pintu tu
acu agak mungkin sebab van jenazah belum ada lagi kot

Photobucket

So sementara menunggu van jenazah, Kak Zana settle kan segala urusan
bayaran di kaunter depan pintu masuk bilik mayat

Photobucket

Tenang je Kak Zana menceritakan sebab musabab arwah meninggal

Photobucket

Kemudian kami sama-sama naik lif dengan jenazah ke Ground Floor
sekali lagi rasa seram sebab satu lif dengan jenazah..fuhhhh!!
memang betul-betul kena kuat semangat

Van jenazah sudah siap sedia menanti
jenazah dimasukkan dalam keranda sebelum dibawa naik van

Photobucket

Segala urusan selesai lebih kurang jam 1 petang
lepas bersalam dengan semua..kami pun minta izin balik
sampai rumah terus mandi...solat...
erk...kata orang takut terkena badi mayat...

Badi mayat tu macam mana ek...???


Al-Fatihah untuk arwah..semoga ditempatkan di kalangan orang beriman




p/s::imej kurang memuaskan sebab guna camera "beriHitam"





Photobucket

"SomeDay I Will Be Queen' But I Will aLways Be MyselF"

6 xoxo:

kakcik said...

Innalillahhiwainnailaihirojiun.

Kakcik pernah duduk bersendirian menemani jenazah semasa program Integrasi Nasional ke Sabah beberapa bulan yang lalu.

@cu SaYaNg said...

kakcik::

wahhhhh!!! tabik lah...acu seram..ngeh..ngeh..ngeh..

Anaa said...

acu,

al-Fatihah untuk aruah..

acu, akak dah 2 kali mandikan jenazah.. nenek dan ibu sendiri... sebab rupa aruah yang memang mcam tidor, tak de langsung rupa orang dah mati, so tak la seram.. :)

tapi kalo dalam bilik mayat seram kot..

Kakzakie said...

Kakak belum pernah ke bilik mayat, tapi mandikan mayat, kapan dan uruskan mayat sebelum kebumi dah selalu sejak belum kahwin lagi dik...

Anaa said...

acu, akak tagg awak.. ampun ehh..

ainnoraini said...

Alfatihah...
Blm pernah lagi masuk bilik mayat...mesti serammmmm