Followers

Day #3 Tersangkut Montot

Friday, February 15, 2013

Kalau hari kedua acu bawa diaorang melawat pulau [sini]
hari ketiga acu nak bawa diaorang masuk ke hutan
Dalam jam 8.30 pagi, Ele datang ambil acu dan rombongan
untuk sekali lagi ke luar kota
Tempat pertama yang di bawa oleh Ele ialah ke Pusat Kraftangan OKU 

Pusat kraftangan nie dibangunkan untuk membantu
orang-orang cacat yang merupakan generasi
kepada mangsa perang dahulu
Antara barangan yang digunakan untuk menghasilkan
kraftangan kat sini ialah
i) Kulit Telur 

  
ii) Cengkerang siput 

  
iii) Lukisan 

iv) Melukis menggunakan mata pisau 

 Kalau ada yang berminat boleh lah membeli barangan yang
dihasilkan tu kat sini.... Harga??? emm...boleh tahan lah
Antara barangan yang dihasilkan
  





Dari Pusat Kraftangan nie kami di bawa ke destinasi seterus nye
iaitu Chu Chi Tunnel... terowong tinggalan masa perang dulu 

Antara tinggalan sejarah yang masih boleh dilihat 






Saat yang ditunggu tiba jua
masa untuk merangkak masuk ke dalam terowong
acu tak masuk pong...takut montot tak lepas...hahahahaa
masuk dalam terowong nie nak kena jalan itik
tu memang memberi masalah pada acu lah
sebab sekarang nie lutut acu tengah ada masalah
Jadi yang masuk nye semua anak-anak sedara acu je 



Selesai merangkak, kami dibawa menonton video mengenai tunnel nie 

Tamat sudah lawatan kami di Chu Chi Tunnel
Balik dari Chu Chi Tunnel, Ele bawa kami semua merasa kopi
yang terbaik di Vietnam nie. Nak tau kopi apa???
Nie dia kopi nya 

Kopi taik musang...!!!!
Eh..kita boleh ke minum kopi taik musang nie??
seingat acu ada fatwa cakap kita diharamkan minum
betul kan???
Tapi jangan risau, kat sini dia tak bagi pun kita test taik musang tu
dia bagi kopi lain...kopi yang selalu acu beli bawa balik
Trung Ngu Yen...kopi nombor 2 terkenal di Vietnam selain taik musang tu
Tapi kat sini kami bukan beria merasa kopi pun
lain yang kami pesan sebenar nya...maklum le penat merangkak tadi 


Hilang penat tau...hehehehee
kemudian kami dihantar balik ke hotel
Sampai hotel rehat kejap..solat
kemudian keluar semula untuk shopping
hari nie hari terakhir untuk shopping habis-habisan 


Kami melangkah keluar dari Ben Thant Market
bila kebanyakkan kedai dah tutup
kat sini kedai tutup pukul 6 petang
paling-paling lambat pun pukul 7.30 malam
Malam nya acu bawa diaorang makan di gerai kat pasar malam je
acu suka noodle sup kat pasar malam nie...SEDAP..!!!
Malam terakhir bershopping kat pasar malam
owh ya...acu tak jumpa pun kawan acu masa trip kali nie
kebetulan kawan acu tak ada kat Vietnam
tak ada rezeki nak jumpa dia :-(

Muka gembira walau pun kepenatan



Sambung lagi ye untuk hari terakhir :-) 
Photobucket