Followers

~Ayah~

Tuesday, September 16, 2008

Tarikh :: 16 Ramadhan 1425H - 5.30pm
Lokasi :: Dalam bas Ekspres Jelita (KL - AS)
- masa nie kat area Bukit Merah

Acu :: (call kampung...tut...tut...tut... - telefon rumah engaged)
- 3 kali try
- kali ke-4 try

Acu :: Helo...

Kakak ipar acu :: Helo...(suara tahan nangis)

Acu:: Ayah mcm mana kak?

Kakak ipar :: (diam...)

Acu:: Ayah mcm mana???

Kakak ipar :: Acu kat mana? (suara tahan nangis)

Acu :: Acu ada kat Bukit Merah skrg nie. Ayah mcm mana????

Kakak ipar :: Tak pe lah...acu balik la dulu...

Acu:: Ayah mcm mana?? (dah mula nak nangis)

Kakak ipar :: Ayah dah tak dak....(menangis...) baru sat nie ayah tak dak...

Acu:: (terdiam...) Innalillah....ok...bye...


walau berlaku pada tahun 2004, tapi terasa mcm baru semlam je berlaku...
ayah yg acu sayangi...pergi meninggal kan acu untuk selama2 nye
pada ketika umat islam sedang mula buat persiapan raya...
lebih kurang pukul 5.20pm petang 31-Okt-2004 bersamaan dengan 16 Ramadhan 1425H
ayah acu menghembuskan nafas nye yang terakhir
di sisi emak acu & adik beradik acu yg lain kecuali acu...

sedih kan...
acu anak yg paling bongsu...paling manja dengan arwah ayah
tak ada di sisi nye ketika tu...
acu tak dapat cium tangan dia mohon ampun & maaf

acu tak dapat balik ke kampung awal sebab acu ada final exam
untuk semester tu...
exam acu abis pukul 12tghari..terus acu ke puduraya
cari bas yg cepat...dapat naik bas pukul 2 ptg
dalam ati berdoa semoga perjalanan lancar
cepat sampai ke kampung dgn selamat
dengan harapan dapat berjumpa dgn arwah untuk saat2 terakhir

tapi takdir Ilahi tak de sapa boley menentang kan
acu memang tak de rezeki untuk jumpa arwah...
masa sampai kat Bukit Merah, arwah dah pergi meninggal kan acu

tapi acu redha...
malam sebelum tu, acu memang tak tidur malam
study (apa pun tak masuk dlm pala otak) sambil berdoa utk arwah
pagi masa solat subuh, acu baca kan untuk arwah yassin
acu mohon pd Allah
"Ya Allah, jika penyakit ayah aku boley di sembuhkan..
Engkau sembuhkan lah penyakit nye...ringan kan lah penderitaan nye
tetapi jika sebalik nye, aku mohon Engkau ambil lah nyawa nye..
aku tak sanggup lagi melihat dia menderita...
jika itu yg terbaik...aku redha.."

acu sampai rumah pukul 7.30pm...
sampai je, terus minum & makan kurma untuk berbuka
lepas tu terus solat maghrib
abis solat, acu ambil quran baca kat sisi arwah...
acu tak tau mana acu dapat kekuatan
setitis pun air mata acu tak tumpah masa tu

acu tak mau menangis, acu nak tunjuk yg acu kuat
acu tak mau mak acu makin sedih bila tengok kami semua sedih
acu tau acu anak yg baik
anak yg baik tak akan meratap pemergian arwah...
acu nak baca quran, sedekah kan untuk arwah...
tu je yg acu boley bagi untuk arwah...

sepanjang malam tu acu tak tido...
lepas satu surah ke satu surah yg lain
acu baca kan untuk arwah...
acu tak mau tido...sebab tu je masa yg acu ada untuk bersama arwah
sebelum arwah di kebumi kan esok pagi...

lepas semua org tido termasuk la mak acu
baru le air mata acu mengalir...
ye acu menangis...acu sedih
tapi tak le sampai meraung...
acu menangis diam2..sebab tak nak kejut kan org lain
acu renung muka arwah
acu tak sempat minta ampun dgn dia
acu tau acu banyak dosa dengan dia
terampun kah semua dosa2 acu pd arwah???
sedih...acu dah tak ada ayah...
org yg paling rapat dengan acu dah tak ada...

tepat pukul 4pagi
mak acu terjaga...adik beradik lain pun terjaga
ye lah...org nak bersahur kan...
cepat2 acu kesat kan air mata
terus sambung baca quran...
sampai le ke subuh...

pagi tu memang ramai kawan2 arwah datang menziarah
arwah memang ramai kawan...
tepat pukul 11pagi arwah siap di kapan kan
2 kali acu cium dahi arwah...
masa tu baru le org dapat lihat air mata acu

acu iring arwah sampai ke kubur...
Alhamdulillah masjid penuh masa sembahyang jenazah....
rezeki arwah...

segala2 nye selesai dengan sempurna
Alhamdulillah....

tahun nie, genap la 4 tahun arwah tak ada
bermakna dah 4 tahun acu beraya tanpa ayah
jubah raya yg acu beli di Dubai 4 tahun lalu
masih tersimpan kemas di dalam almari...
tak sempat nak tengok arwah pakai...
kain pelikat yg dijadikan penutup untuk arwah
masih acu simpan sebagai pengubat rindu...

hanya doa, al-fatihah & bacaan yassin yg mampu acu hadiah kan utk arwah
semoga arwah aman di sana....
semoga semua dosa2 arwah di ampun kan Allah
semoga roh nye di tempat kan di kalangan org2 yg beriman...Amin...








Ayah..
aku rasa sunyi
sejak kehilanganmu di dunia ini
di saat ku meniti kejayaan ini

Ayah..
aku menyanjungi
jasamu yang terlalu agung buatku
tak daya ku membalas jasa dan budimu
tanpa kamu hilanglah haluan hidupku

Terasa siksanya di jiwa ini
tak dapat ku membalas jasamu di dunia ini
Di pagi rayaku pohonkan kemaafan
keinsafanku doakan agar rohmu
dicucuri rahmat Ilahi
oh ayah...
tanpa kamu hilanglah haluan hidupku
terasa siksanya di jiwa ini
namun aku tetap redha apa yang mendatang
Di pagi raya ku pohonkan kemaafan
keinsafanku doakan agar rohmu
dicucuri rahmat Ilahi
oh ayah...
Ayah..
aku rasa sunyi
sejak kehilanganmu di dunia ini
di saat ku meniti kejayaan ini
Ayah..
aku menyanjungi
jasamu yang terlalu agung buatku
di hari raya iniku merinduimu...

0 xoxo: