Followers

Si Buta Penjual Tisu

Wednesday, January 14, 2009

Semalam petang acu ke KL jumpa dia
dalam pukul 7pm kami ke Jalan Masjid India
tujuan nye dia nak tolong mak dia tutup stall
so, dia parked keta kat depan OCBC..
acu tunggu dalam keta je...

dah dok dalam keta sorang2 mata meliar le tengok sekeliling
kebetulan lak acu ternampak seorang lelaki buta nie


memula dia berdiri....kemudian dia duduk...
pastu dia berdiri semula...
timbul perasaan simpati dalam diri acu
dalam fikiran acu, mungkin dia duduk bangun tu
sebab kaki dia dah lenguh..menunggu orang beli tisu yg dijual
tapi sayang nye, apa yg acu nampak
semua orang yg lalu lalang depan dia tak de sorang pun
yg endah kan diri dia...pandang pun tidak...

sian kan???
mungkin dia jual tisu tu untuk menyara anak bini dia kan??
mungkin dia berada di situ dari pagi lagi kan??
mungkin belum ada satu tisu pun yg terjual kan??
mungkin juga belum ada sebutir nasi pun yg masuk ke dalam perut dia kan??
emmm...segala nye mungkin....

6 xoxo:

nurdaniella said...

acu, kesian kan.. at least, kalau kita yang sempurna ni, bila susah, tak de la berat beban macam tu.. ada award untuk acu.. datang ambik kat blog akak yer..

@cu SaYaNg said...

tu la akak..
sedey kan tgk oku mcm tu..
semoga Allah murah kan rezeki utk diaorg..Amin..

arryani said...

@cu, saya tak boleh tgk org mcm ni...saya msti menangis. Mungkin dia lenguhkan. Nmpk mcm dia mencangkung pulak tu....

Tapi, rezeki dia pasti ada. Jangan kita risaukan sangat. Setiap org harus berjuang untuk hari-harinya...

@cu SaYaNg said...

tu la kan...sian tgk diaorg

fazemy said...

hemmm..klw betul2 buta kesian jgk. no choice kerja. klw yg miskin kudrat cukup tu hangin je tgk. bkn rasa nk bg duit..nk bg pelempang je rasa klw jmpa org mcm tu.

Saya ada pengalaman tgk org kudung mntk sedekah tau..saya duduk je ats krusi tu. tgk dia hulur tgn sebelah tu dari sorg ke sorg..dh hbs pusing tiba2 saya tgk tgn dia kluar! Ceh!

@cu SaYaNg said...

erk..ye ke fazemy??
mmg krg ajar org yg mcm tu
iskh...jahat gile