Followers

Udang Geragau..Tengok Jangan Tak Tengok..!!!

Tuesday, July 21, 2009

Nie berita yang acu dapat dari emel
nie cerita tentang industri geragau di Kerian

Selama 3 hari bermula 10-12 Julai 2009,
aku berkesempatan mengiringi Ketua Jabatan
ke lawatan penyelidikan ke Daerah Larut Matang dan Kerian, Perak.
InsyaAllah bermula dengan entri pada hari ini,
aku akan menyelitkan apa yang menarik di daerah tersebut.
Mana yang baik ambillah ia dijadikan contoh.
Manakala yang tidak dijadikan ingatan sepanjang hidup.

Aku pasti, bila ditanya tentang udang geragau.
Pasti kalian rasa teruja dengan rasanya.
Udang geragau ini apabila dimasak dengan nasi goreng
memang menyelerakan.
Itu belum lagi di tambah dalam masakan-masakan lain
dan ada sesetengah mereka menjadikannya bahan utama utama
untuk resipi sambal dan kuah bagi mee.

Aku terjumpa secara tidak sengaja industri ini ketika hari terakhir
selepas tiba di jeti Kuala Gula, Kerian semalam.
Aku lihat masyarakat Cina di sini yang
merupakan nelayan kebanyakannya,
menjadikan udang geragau sebagai hasil pendapatan mereka.
Aku agak terkejut dengan penemuan ini.
Lihat sajalah udang yang dijemur itu hanya diletakkan
di atas kanvas di atas tanah.
Selalunya bagi mereka yang arif, penjemuran seperti ini
dibuat di atas pangkin khas.

Udang geragau yang basah dijemur.
Kemudian pekerja Indonesia membalik-balikkan udang itu
supaya ia cepat kering.
Apa yang tidak sepatutnya berlaku ialah,
pakaian pekerja berkenaan.

Lihatlah mereka hanya berpakaian seluar pendek sahaja.
Rambut dan peluh bila-bila masa sahaja boleh tercampur
sekali dengan geragau tersebut.

Lihat juga kasut yang mereka pakai. Kasut itulah juga digunakan
untuk memijak tanah di luar kanvas.
Sedap bukan udang geragau yang kita makan?

Ini pula penemuan yang lebih mengejutkan!
Tiba-tiba aku ternampak dua ekor anjing berkeliaran
di kawasan jemuran tersebut.

Anjing-anjing tersebut dengan selamba melalui kawasan kanvas jemuran.
Manakala pekerja industri itu hanya membiarkan
anjing-anjing itu tanpa dihalau.

Lihatlah betapa enaknya geragau yang bakal tiba di rumah kita dikongsi
bersama dengan anjing-anjing ini.
Malah dapat dilihat anjing-anjing berkenaan memijak geragau
yang sedang dijemur tersebut.

Aku semakin teruja melihat gelagat anjing-anjing tersebut dan
terus menghalakan D60 untuk meneruskan kerja-kerja
mengambil gambar.

Dan…..

Gambar di atas menjadi finale kepada industri geragau yang aku lihat!
Lihatlah kelibat sang anjing di kiri gambar yang sengaja kencing hanya
beberapa sentimeter sahaja dari kanvas jemuran!

Astagfirullah! Jadi kalian, masih mahu makan udang geragau lagi?
Entah mengapa aku geleng kepala.
Dalam keadaan kita gegak gempita dengan isu makanan halal di Malaysia,
kita masih terlupa melihat perkara syubhah seperti ini. Aduhai!

20 xoxo:

nurdaniella said...

salam acu.. mujur la akak ni ada resdung.. huhu.. udang geragau adalah musuh utama akak.. cheh, selamat dunia akhirat..

fazemy said...

Sbb tu lah org skrg ni jahat..sikit2 nak bunuh org..sbbnya sumber makanan tu tak tahu asal usulnya. biarlah kita beli drai wang yg halal. tp cara pembuatannya ada kita tahu.

kdg mmg kita masak tak guna udang ni..tp beli makanan siap kat kedai tu..dia taruk apa pun kita tak tahu.Eeeeeyek.

sakurasa 2 said...

eeeeee.....
nasib baik sakura tak leh makan udang geragau.....

yatie81 said...

sedap tau udang geragau buat jemput2..nyum2..tapi bila tgk gambar tu rasa kansel la nk beli..huuhuhu

cerpelai said...

Kehkehkeh..
Memang tak dinafikan ada pengusaha yang sambil lewa tapi kita tak boleh ketepikan kesahihan bersihnya pada pengusaha yang lain.. Periuk nasi tu Acu.. Kesian diorang.. Kehkehkeh..!!

Seumpama secalit hitam pada sebiji pisang, takkan nak dibuang setandan ye tak?

Meh laa serbu belakang rumah gua.. Ada satu pengusaha udang geragau yang diyakini bersihnya.. Err.. Rumah gua dekat dengan laut Acu..

LotsOfLove-Pearls said...

ayak....
baru nak kata lapar tapi tak jadilah.....

huhu..
selamba giler share ngn anjing..
adedde...

hysMan.. said...

acu kite dpt gak email nih..
tp acu da post dlu..hehee..
itulah pasal acu,lepas ni tobat tau mau mkan suma jenis udang termasok udah galah..
adehh!!!

jijik nooo....
kasi boikot sama itu produk made in cina..

fealize_eleanoer said...

OMG!

nehi2...

tum pyar katehuuu...bombay btl la depa ni!haisshhhh!!!

tp acu,kat Melaka x wat camni tau! depa jemor kat pangkin!

isskkkhhh!tetibe x sedap tekak!

Linda Latip said...

yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa tidakkkkkk! betul ke piah! gelinye akuuuuuuu..meremang segala jenis bulu ha...geli doooo! aku dh la kuat mkn belacan melaka! pegotorrrrr nye brengset!


ishhhhhhh


ps: beb..thnks fr the bday wish! mmuahss!

kamalnzura said...

Gluurpppp.......

Piah..udang geragau ni...kita panggil udang kepai tu ka?

@cu SaYaNg said...

Nurdaniella::

selamat ek kak..
kalau masak sendiri makanan insyaallah selamat but kalau beli, belum tentu selamat nye lagi...

@cu SaYaNg said...

fazemy::

betul tu..acu sokong!

@cu SaYaNg said...

sakurasa2::

hahaha...so,akak terselamat la ye

@cu SaYaNg said...

yatie81::

lepas nie nk beli kena le ati2 ek..

@cu SaYaNg said...

cerpelai::

lepas nie acu kena le ikut mr cerpelai blk rumah ek..hahaha
oppss!! tp kena minta izin dgn org umah dulu..bahayooo

@cu SaYaNg said...

LOL::

tu le pasal...sharing is caring..hahaha

@cu SaYaNg said...

hysman::

yeeeee....kira acu menang la kan?
sebab acu publish dulu..ahaks

@cu SaYaNg said...

fealize::

ha..dengar tu peminat udang geragau sekelian, sila le ke melaka if tuan puan nk beli udang geragau nie..serbu!!!!!!!

@cu SaYaNg said...

Linda::

ko suka belacan melaka..kan sri dh ckp melaka nye bersih..so,kox yah le risau..hahahaha

@cu SaYaNg said...

kamalnzura::

erk..ye kot jai..
aku pun konpius sebenaq nya..