Followers

Bawang Goreng..owh!!! Sedap Nya!!!

Thursday, January 6, 2011

Kawan-kawan suka bawang goreng???
acu sangat suka bawang goreng nie...
terutama nya kalau masak sup...sedap nya letak banyak-banyak
selalu acu beli saja bawang goreng yang dah siap di bungkus tu


Tapi semalam, tiba-tiba terasa nak buat bawang goreng sendiri
maka nya, balik saja dari kerja..acu singgah kat kedai runcit beli bawang
sambil layan drama "Tiramisu", acu melayan kupas bawang ni juga


Sudah siap kupas kulit, sudah siap basuh...step seterus nya
acu tabur kan tepung gandum, garam sikit
nak sedap kan lagi bawang goreng tu, acu letak serbuk pati ayam
bagi "ada rasa" sikit pada bawang goreng tu


Kemudian goreng dengan minyak yang banyak dan api sederhana
goreng sehingga dia bertukar warna kuning...kalau hitam lain pula rasa nya
(erk...sila abai kan kotoran kat belakang dapur acu tu ya...hehehehe)


Dah tukar warna, dah boleh angkat...biar kan seketika


Kemudian boleh lah di simpan di dalam bekas kedap udara
sedap nya bawang goreng saya...hehehehee
lepas ni dah tak payah membazir beli bawang goreng lagi


Itu saja resepi untuk hari ini...sekian, terima kasih....




"SomeDay I Will Be Queen' But I Will aLways Be MyselF"

4 xoxo:

azieazah said...

Bagus lah ACU buat bawang goreng sendiri sebab minatkan bawang goreng.
Kak Azie pun buat sendiri gak, tapi buat bila ada masakan yang perlukan jerrr, nak buat bebanyak tu memang tak rajin ler.

Sebenarnya, kalu ACU tahu dan pernah tengok cemana orang buat bawang goreng jual tu, memang tak lalu. Dengar citer, depa campurkan straw plastik dlm minyak. Bila straw mencair dlm minyak panas, plastik tu menyalut bawang, so bawang akan cari garing dan enak...

Dapat cerita ni dari Yahoo Group. Harap2 tak betul semua la.

@cu SaYaNg said...

kak azie::

acu pun ada dengar cite tu jugak
dah lama nak buat sendiri baru sekarang hajat nyak terlaksana..punya la pemalas orang nya acu nie...hahahahaaa

kakcik said...

Rajinnya Acu. Tapiiii... kenapa tak penuhkan bekas tu - boleh kakcik mintak sikit. Hehehe.... :)

@cu SaYaNg said...

kakcik::

penuh...tu round pertama nya gorengan...boley je..nanti acu buat kan utk kakcik ye...hehehee