Followers

Jom Ke Kebun Kurma

Tuesday, May 8, 2012

Tarikh:: 14-04-2012 (Sabtu)

Cuma lebih kurang sepuluh minit perjalanan
dari Masjid Quba' [sini] untuk ke kebun kurma nie

Photobucket

Bumi Madinah memang tak dapat dipisahkan dengan kurma
ada yang mengatakan terdapat beratus-ratus jenis kurma

Pokok kurma yang sekali imbas seperti pokok kelapa sawit je

Photobucket

Nampak tak putik warna kuning kat atas tu???
masa acu pergi nie kebanyakan pokok kurma masih berputik
mungkin sapa yang pergi hujung bulan Mei nie dapat tengok
buah yang masak kat pokok nya kot..

Nie kunjungan kali kedua acu ke kebun kurma nie
tapi tetap juga ada perasaan teruja macam pertama kali je
macam budak-budak kan??? hahahahaaa :p

Photobucket

Pilih sahaja kurma mana yang kena dengan selera kita

Photobucket

Selain kurma, aneka coklat, kacang dan buah-buah kering lain
turut dijual di sini

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Satu rahsia yang acu nak bagitau pada semua
sebenar nya harga buah kurma yang dijual kat kebun nie
tidak lah murah seperti yang kita bayangkan pun

Murah lagi kalau kita beli di kedai luar
cuma mungkin psikologi manusia
bila datang ke ladang mesti harga murah..agak nye la kot
sebab tu lah acu tengok jemaah borong sakan
tak kira lah jemaah Malaysia, Indonesia mahu pun Brunei

Photobucket

Tak cukup riyal??? jangan risau
matawang yang tersenarai di bawah nie diterima di sini :)

Photobucket







Photobucket

"SomeDay I Will Be Queen' But I Will aLways Be MyselF"

14 xoxo:

gadisBunga said...

ringgit pun diterima? bagusnya!

tapi betul kan, kadang tu kite ingat beli dekat ladang tu dapat murah, rupanya tak pun.

konsep dia sama je mcm IT fare ke, home appliance fare ke - regenye bukan la murah benau pun~

kakcik said...

Acu beli apa? :)

Kakzakie said...

Lebih seronok boleh rasa sampai kenyang kan Acu di sini. Air teh pun ada disediakan... Kakak terkenanglah Acu. Tapi rasanya harga di sini jauh lebih mahal kalau di pasar kurma yg dekat dgn masjid nabawi kan...

Cik FaRiZaM said...

wahh bgs nye..RM pon diterima... :)

aku budak klang said...

Ayunya Ucu bertudung (pujian ikhlas dr ABK takda nak mintak rasuah kurma pun)...l

h4ni3 said...

nampak sangat orang malaysia/indonesia/brunei ni suka shopping kan.. mana2 tempat pun sama.. hehe..

@cu SaYaNg said...

GB::

memang pun...dulu selalu le tertipu dengan PC Fair..skrg nie tidak lagi :)

@cu SaYaNg said...

kakcik::

acu?? beli coklat je
mak pun beli sikit je buah kat sini
sebab dah tau harga kat luar lebih murah

@cu SaYaNg said...

kakzakie::

yup..betul tu kak

@cu SaYaNg said...

Cik Farizam::

a'ah...kebanyakkan kedai di Madinah atau Mekah terima RM

@cu SaYaNg said...

ABK::

hehehee...mekasih kak :)

@cu SaYaNg said...

kak hanie::

hahahaa...memang terbukti pun kak :)

aramis2177 said...

betui piah...jgn beli kurma kat situ..mmg lagi mahai dr pasar kurma...hang pi beli kat pasar kurma yg dekat sebelah masjid nabawi tuh yg murah sebenaqnya......aku selalu beli situ!

@cu SaYaNg said...

aramis2177::

tu lah...tahun masa mula2 pi dok ingat sini murah..mak aku memang beli kat sini pastu bila dah tau
tahun nie dah tak beli dah la
cuma pi dok merasa ja..hehehee