Followers

Masjid Dua Qiblat Dan Masjid Tujuh

Thursday, May 10, 2012

Tarikh:: 14-04-2012 (Sabtu)

Masjid Dua Kiblat atau lebih di kenali sebagai Masjid Qiblatain
merupakan antara masjid tertua di Madinah

Photobucket

Ia dinamakan Masjid Qiblatain kerana mempunyai dua kiblat iaitu
menghadap ke Masjid al-Aqsa di Baitulmaqdis dan satu lagi
ke arah Masjidil Haram di Makkah.
menjadi salah satu tumpuan jemaah walaupun tak ada fadhilat
khusus seperti Masjid Quba'

Rombongan kami cuma lalu saja kat masjid nie tak singgah pun
tapi dulu-dulu masa pertama kali ke Mekah [sini]
acu pernah lah di bawa oleh arwah ayah dan juga kawan-kawan arwah
untuk bersolat di masjid nie

Masjid Sab'ah atau pun Masjid Tujuh pun kami tak singgah
cuma lalu melepasi Masjid Tujuh nie saja
disebut sebagai Masjid Tujuh kerana di lokasi itu
terdapat tujuh masjid

Photobucket

Masjid-masjid nie terletak di Bukit Sila'
namun sekarang nie cuma terdapat sebuah masjid saja lagi
yang dikenali sebagai Masjid Fath

Selesai sudah lawatan kami sekitar Madinah
kalau tahun lepas [sini] acu ke Bukit Magnet tapi tahun nie tak pergi
tak tau lah kenapa rombongan nie tak dibawa ke sana
habis lawatan kami terus balik ke hotel ready untuk solat Zohor






Photobucket

"SomeDay I Will Be Queen' But I Will aLways Be MyselF"

16 xoxo:

kakcik said...

Mudah2an selewat2nya tahun depan kakcik dapat menjejakkan kaki ke sana. InsyaAllah.

@cu SaYaNg said...

kakcik::

InsyaAllah kakcik..acu doakan kakcik & abg bob dapat sampai ke sana...seronok dengar orang nak pegi sana...acu pun terasa nak ke sana lagi :)

Kakzakie said...

Kakak masjid tujuh tak singgah pun cuma lalu tapi Qiblatian pernah solat di situ...

kasihibu said...

bila lah akk pulak nak sampai di sana
ada niat nak ke umrah tapi belum dapat jugak pergi ke sana

Azian Elias said...

Dua'a kan akak dapat ke sana ye dear..

[PCL] said...

nk ikut jejak Kakcik..next year insyaAllah.

Cik FaRiZaM said...

nk kumpul duit >_<

singgah blog sy & sy nak share something

nk ajak awk join giveaway mudah:

Kalau korang nak menang hadiah RM10 & hadiah misteri dari Maxis korang terjah blog shakiddo.com .Setiap hari sehingga 13 Mei 2012 ni, Shakiddo ada buat giveaway. Sy pun dah menang RM10 dalam Giveaway Hazman VS Food Siri ke-2 !!!!! JOM !

@cu SaYaNg said...

kakzakie::

acu pun belum pernah merasa lagi solat kat Masjid Tujuh nie :)

@cu SaYaNg said...

kasihibu::

insyaAllah...acu doakan semoga ada rezeki akak ke sana..amin

@cu SaYaNg said...

kak azian::

insyaAllah kak :)

@cu SaYaNg said...

PCL::

ye?? Alhamdulillah...seronok dengar :)

@cu SaYaNg said...

cik farizam::

bagus..bagus.. :)

insyaAllah nanti acu singgah ye :)

Papa Mifz said...

nak kene kumpul duit dari skrg nih...teringin sgt nak ke sana...insyallah...

@cu SaYaNg said...

Papa Mifz::

Alhamdulillah...mudah2an tercapai hajat papa :)

gadisBunga said...

boleh masuk kan masjid qiblatain tu? ada indicator tak arah kiblatnya? boleh amik gambo tak?

@cu SaYaNg said...

GB::

boleh...semua masjid boleh masuk tak de larangan :)
tak salah acu ada...acu pun dah tak ingat dah GB sebab lama dulu pegi nye
2 kali pegi umrah nie lum penah sekali pun singgah lagi
amik gambo x de masalah...boleh je