Followers

Panjat Bukit Dengan Berjubah Demi Sepotong Doa

Thursday, May 17, 2012

Tarikh:: 17-04-2012 (Selasa)

Destinasi kedua kami ialah ke Arafah
antara destinasi yang acu tunggu

Kenapa??? Apa istimewa nya Arafah??


Sebab kat Arafah ada Jabal Rahmah
semua orang tahu kisah Jabal Rahmah nie
bukit pertemuan antara Nabi Adam dan Hawa
selepas mereka berpisah dari Syurga
salah satu tempat yang mustajab berdoa untuk jodoh

Sebelum sampai ke Jabal Rahmah
kita akan dapat melihat sebuah masjid di tengah-tengah
padang pasir yang kongtang nie
di mana Nabi Muhammad S.A.W menyampaikan
khutbah Jumaat yang terakhir di sini

Photobucket

Dari jauh sudah kelihatan Jabal Rahmah

Photobucket

Photobucket

Macam tak percaya dengan berjubah penuh ayu nie
acu berjaya mendaki hingga ke puncak
semangat nak berdoa punya pasal, semua boleh..hehehehee
jika kita ikhlas segala-galanya dipermudahkan Allah

Photobucket

Di atas puncak Jabal Rahmah

Photobucket

Ramai orang ambil kesempatan tulis nama kat tiang nie

Photobucket

Tetap juga ada peniaga

Photobucket

Dan tak kurang juga yang meminta sedekah

Photobucket

Photobucket

Jangan terpedaya tau...budak berdua tu bukan nya kudung
diaorang nie antara peminta sedekah yang menipu
sebenarnya kan, diaorang lipat tangan diaorang dalam baju
kemudian tunjuk kan siku diaorang...kekonon nya kudung lah tu
licik betul otak diaorang nie nak menipu

Penat panjat Jabal Rahmah, turun makan ais krim kat bawah

Photobucket

Sebenar nya ada kemudahan memanjat guna tangga
tapi disebabkan bas kami berhenti jauh dari tangga
sebab tu kami panjat ikut celah batu saja

Photobucket

Tapi bila tengok gambar tu, acu rasa macam lenguh je kalau guna tangga
baik lah panjat celah batu...lagi cepat walau pun mencabar

Kalau nak merasa pengalaman naik unta kat sini pun boleh
ada duit semua boleh :)

Photobucket






Photobucket

"SomeDay I Will Be Queen' But I Will aLways Be MyselF"

14 xoxo:

kakcik said...

Along dulu pun berdoa di sana. :)

Azian Elias said...

ALHAMDULLILAH...berjaya ye naik.. AKak pun harap2 dgn masalah kesihatan akak ni, one day pasti boleh naik..semangat ye..

Kakzakie said...

Kakak pun sampai puncak dan dapat pegang tiang (sepatutunya putih)yg bhgn bawah dah hitam dan penuh tulisan tu Acu... Kakak ada peristiwa kelakar sebab kakak tak tahu bgn sebelah ada tangga. Masa naik kakak ikut batu-batu tapi ok tak ada masalah... sekali dah tiba puncak baru tahu ada tangga. So turun baru kakak ikut tangga...

Moga doa Acu di sini dimakbulkan Allah...

Prince of Noob said...

harap saya dapat menjejakkan kaki di sini satu hari nanti... done follow - Noob

[PCL] said...

mmg menarik penerangan darimu @cu..tp apapun bila ada duit..boleh jadi apa yg diimpikan...tabik pd semuanya espesli @cu...MIL sy kata kalu dah ada kat sana sakit2 lutut pn tak terasa..Allhuakbar !

Papa Mifz said...

kat tanah suci pun ado yg sanggup menipu yer...hmm...

Cik FaRiZaM said...

la nampak mcm betul2 kudung

@cu SaYaNg said...

kakcik::

orang bujang pasti tak lepas kan peluang berdoa di sini mak :)

@cu SaYaNg said...

kak Azian::

insyaAllah kak...dengan semangat & izin Allah sakit macam mana pun insyaAllah akak sampai ke puncak nye juga :)

@cu SaYaNg said...

kakzakie::

Acu memang tahu ada tangga tapi terasa macam tinggi je kalau panjat guna tangga...lebih cepat panjat ikut celah batu

Amin..terima kasih kak :)

@cu SaYaNg said...

Prince of Noob::

insyaAllah...setiap orang pasti akan sampai ke sini cuma lambat atau cepat je...:)

@cu SaYaNg said...

PCL::

betul tu PCL
acu dah 2 kali panjat Jabal Rahmah
memang tak terasa penat langsung
walau pun fizikal acu ehem ehem nie...hehehhee :)

@cu SaYaNg said...

Papa Mifz::

Syaitan kan ada di mana2 saja termasuk la di Tanah Suci :)

@cu SaYaNg said...

Cik Farizam::

kannn??? tapi kalau perhati kan betul2 memang jelas ketara tu cuma siku diaorang :)