Followers

Gerun Melihat Bukit Uhud

Wednesday, May 9, 2012

Tarikh:: 14-04-2012 (Sabtu)

Umrah tahun lepas [sini] acu tak berkesempatan ke Bukit Uhud
tapi tahun nie Alhamdulillah rezeki dari Allah

Photobucket

Bukit Uhud ialah lokasi yang pernah menjadi medan perjuangan dan
menyaksikan para syuhada gugur pada bulan Syawal tahun ketiga Hijrah
merupakan salah satu bukit terbesar dan terpanjang di Madinah
di Bukit Uhud inilah berlakunya pertempuran sengit antara
tentera Islam dan kaum Musyrikin dari Mekah

Photobucket

Di sini juga tempat persemadian Sayyidus Syuhada Hamzah Abdul Muttalib

Photobucket

Bersama dengan 70 orang syuhada yang lain

Photobucket

Selain itu di sini juga terdapat Bukit Pemanah

Photobucket

Rasulullah pernah mengarahkan 50 orang pemanah mengambil tempat
di puncak bukit ini untuk melindungi bahagian belakang tentera Islam
Baginda juga mengarahkan mereka supaya memanah ke arah pasukan
tentera berkuda musyrikin bagi menyekat kemaraan mereka.

Seperti biasa, peniaga ada di mana-mana
bab harga pula ada yang mahal dan ada yang murah
yang penting bargain skill...kalau pandai, anda memang untung :)

Photobucket

Peta yang menceritakan perihal Bukit Uhud..ada yang faham???

Photobucket





Photobucket

"SomeDay I Will Be Queen' But I Will aLways Be MyselF"

12 xoxo:

gadisBunga said...

perang Uhud tu besar pengajarannya untuk orang islam. tapi ramai dah taknak amik pengajaran sekarang. sedih kan?

Kakzakie said...

Acu panjat tak bukit Uhud tu? Kalau tengaok org Indon stamina mereka kuat kan dah tua-tua pun kuat lagi...

Teringat bagaimana Hendon memamah hati Siyidan Hamzah yg terkorban.. iktibar buat umat Islam usah leka mengejar harta lupa pesanan ketua...

Daddy Ziyyad said...

memang tiada nesan kan?

aramis2177 said...

Piah, lawa baju hang!!! beli kat madinah kaa???? anyway aku masih terkilan xjumpa hang nih! huhuhu....sila mai lagi!!!

Kella said...

Acu.. bertuahnya dapat ke sana kan.. syukur syukur.. dan terima kasih sudi berkongsi di sini.. sekurangkurangnya dapat tengok gambat.. inysaAllah.. panjang umur boleh pergi sendiri nanti.. moga sempat ke sana! =)

@cu SaYaNg said...

GB::

Bukan setakat tak nak amik pengajaran
malah mungkin ada yang lupa atau ada yang tak tau pun pasal sejarah perang uhud nie :(

@cu SaYaNg said...

kakzakie::

tak panjat pun kak
ambil gambar dari bawah je :)

@cu SaYaNg said...

Daddy Ziyyad::

a'ah...agak nya perkuburan dulu-dulu memang macam nie kot

@cu SaYaNg said...

aramis::

uish...tak lah..nie baju beli kat Malaysia...kat Madinah beli abaya itam ja...insyaAllah ada rezeki tahun depan kita jumpa nooo :)

@cu SaYaNg said...

kella::

insyaAllah satu ari nanti akak pun akan ke sana gak :)

[PCL] said...

owh gitu rupanya org arab niaga..cm pasar lambak gak eh..

@cu SaYaNg said...

PCL::

kalau kat tempat2 lawatan, memang gitu le cara diaorang meniaga