Followers

Tapak Perjanjian Hudaibiyah

Tuesday, May 22, 2012

Tarikh:: 21-04-2012 (Sabtu)

Selepas sarapan pagi, ahli rombongan semua berkumpul di lobi
pagi nie kami semua akan di bawa ke Hudaibiyah
Hudaibiyah terletak lebih kurang 24 kilometer dari Kota Mekah

Bergambar dengan sebahagian ahli rombongan sebelum naik bas

Photobucket

Perjalanan ke Hudaibiyah di temani dengan
bukit dan padang pasir di kiri dan kanan jalan

Photobucket

Photobucket

Lokasi pertama; Masjid Hudaibiyah

Photobucket

Disini adalah antara Miqat untuk umrah
merupakan miqat yang paling jauh berbanding Tanaem dan Jaaranah.

Di sebelah kanan kiblat masjid ini, terdapat bekas bangunan
masjid lama yang dibangun dengan batu hitam bersimen
tapak masjid yang menjadi tempat Perjanjian Hudaibiyah ditandatangani

Photobucket

Photobucket

Perjanjian Hudaibiyah berlaku pada bulan Zulkaedah tahun ke-6 Hijrah
bersamaan dengan Mac 628M dan ditandatangani antara
pihak Musyrikin Makkah dengan Rasulullah

Sekumpulan jemaah dari Turki yang sedang mendengar kisah
sejarah Hudaibiyah daripada ustaz mereka.

Photobucket

Nak beli souviner pun ada kat sini

Photobucket

Setelah selesai kami bergerak ke lokasi seterusnya :)








Photobucket

"SomeDay I Will Be Queen' But I Will aLways Be MyselF"

6 xoxo:

gadisBunga said...

cantik jugak batu batu kat tapak perjanjian tu kan?

Kakzakie said...

Setaip kali ke sana tak tinggal mesti nak gambar di batu-batu itu kan Acu..

@cu SaYaNg said...

GB::

memang cantik tapi sebab acu nie tak pro amik gambar so, nampak tak cantik le...hehehee

@cu SaYaNg said...

kakzakie::

a'ah kak...masa pegi tu cam terfikir2 mana lagi nak bergambar sebab sebelum dah amik kan..hehheee

Anaa said...

24km tu, jauh jugak ye tempat Nabi tandatangan perjanjian ni dari Mekah.. ingatkan dah dekat nak sampai Mekah dah pastu kena tahan ngan orang musyrik tak bagi masuk mekah...

@cu SaYaNg said...

kak Anaa::

a'ah kak...jauh dari Kota Mekah